whatsapp error message

حتما برای شما نیز پیش آمده که در حال جا به جایی و دانلود فایل ها و عکس های ارسالی از طریق واتس اپ با این پیغام رو به رو شوید که فایل مورد نظر شما پاک شده و ارسال کننده دیگر آن را ندارد.

اما موضوع چیست؟
در واقع در واتس اپ دقیقا برعکس نرم افزار پیام رسانی مانند تلگرام شما مادامی به فایل های ارسالی دسترسی دارید که یک نسخه از آن در تلفن همراه ارسال کننده همچنان موجود باشد.
در نظر بگیرید که دوست شما از داخل گالری خود یک عکس برای شما ارسال می کند.
شما این عکس را دانلود می کنید، یک نسخه از این عکس ارسالی از سرور واتس اپ بر روی گوشی شما ذخیره می شود.
پس از مدتی دوست شما آن عکس را از داخل تلفن همراه خود پاک می کند.

در این سناریو شما همچنان آن عکس را ذخیره شده بر روی تلفن خود دارید اما اگر آن را پاک کنید چه اتفاقی می افتد؟
اگر به تلگرام عادت داشته باشید انتظار دارید که هر زمان که مایل بودید با مراجعه به آرشیو چت های خود بتوانید آن را دوباره دانلود کنید.
اما در واتس اپ شرایط متفاوت است، اگر عکس را هم دوست شما و هم شما از گوشی خود پاک کنید این عکس (یا هر فایل دیگر...) از روی سرور واتس اپ نیز پاک خواهد شد و دیگر امکان دسترسی به آن را نخواهید داشت. توضیحات بیشتر را در ادامه مطلب داده ایم!

واتس اپ

پس درواقع برعکس تلگرام که فایل های ارسالی همیشه بر روی سرور باقی خواهد ماند (حتی پس از delete account کردن) در واتس اپ فایل های ارسالی مادامی در سرور در دسترس هستند که شما یک نسخه از آن را روی گوشی خود ذخیره کرده باشید.

اما مزایا و معایت این وضیعت چیست؟

از مزایا آن می توان به این موضوع اشاره کرد که شما از طریق کنترل بیشتری بر روی فایل های ارسالی خود دارید تا اگر لازم شد با در نظر گرفتن حریم شخصی خود دسترسی های افراد را به فایل های ارسالی خود از بین ببرید.

بگذارید یک مثال بزنم! در نظر بگیرید شما یک عکس برای دوست خود از طریق واتس اپ ارسال می کنید. او این عکس را ذخیره می کند. از او میخواهد که در حضور شما این عکس را حذف کند.(با فرض این که جای دیگری آن را ذخیره نکرده باشد.) و عکس حذف می شود. اما این عکس همچنان در آرشیو چت شما باقی است. اگر این عکس را از طریق تلگرام ارسال کرده بودید دیگر امکان پاک کردن آن از روی آرشیو چت شما وجود نداشت. اما در واتس اپ شما می توانید به راحتی با حذف کردن عکس مذکور از روی تلفن خود آن را از روی سرور نیز پاک کنید. پس در واقع آن عکس برای دوست شما نیز دیگر در دسترس نخواهد بود.

این مزیت اما یک عیب نیز به حساب می آید. شما در نظر بگیرید که یک فایل کاری را برای همکار خود از طریق واتس اپ ارسال می کنید. در صورت چه می شود؟ اگر شما آن را از روی گوشی خود حذف کنید و همکار شما نیز آن را دانلود نکرده باشد قایل شما برای همیشه حذف شده است.

اما راهکار چیست؟

  • برای ارسال فایل های مهم و کاری حتما از جایگزین هایی مانند تلگرام و یا ایمیل استفاده کنید.
  • همواره فایل های شخصی خود را با احتیاط ارسال کنید. همیشه در نظر بگیرید فایلی که شما در سطح اینترنت به اشتراک می‌گذارید از کنترل شما خارج خواهد بود.
  • فایل های ارسالی یا دریافتی خود را در واتس اپ پاک نکنید و از آنها پشتیبان تهیه کنید.
  • از گوگل درایو برای پشتیبان گیری واتس اپ خود استفاده کنید تا حتی پس از عوض کردن گوشی خود نیز اطلاعات مهم خود را از دست ندهید.
  • اگر فایل مهمی را از طریق واتس اپ دریافت کردید حتما در اسرع وقت آن را دانلود کنید.
  • فایل های حجیم را به جای ارسال از طریق واتس اپ در سرویس های مانند گوگل درایو و یا دراپ باکس که به شما فضای رایگان اختصاص می دهند آپلود کنید و لینک آن را از طریق واتس اپ ارسال کنید تا هم میزان آپلود شما کاهش یابد و هم بتوانید آن را با چند نفر به اشتراک بگذارید.
با این توصیفات واتس اپ در کنار امکانات که در اختیار شما می گذارد نیازمند اندکی دقت نیز در هنگام استفاده از آن است.
امیدوارم این آموزش کوتاه برایتان کاربردی بوده باشد. اگر فکر می کنید این مطلب کاربردی بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و اگر تجربه ای از این دست داشته اید آن از طریق بخش نظرات با ما نیز در میان بگذارید.